Vid skampålen

Att inte tycka om sommaren är otroligt konstigt verkar det som...
Skamligt...
Man blir i det närmaste idiotförklarad.

Skulle man råka säga att man inte tycker om sommaren får man bara en stirrande blick till svar...
Man anses som knäpp

Varför är det mer socialt accepterat att hata vintern än att älska vintern
Varför är det mer socialt accepterat att älska sommaren än att hata sommaren

Vi bor i Sverige, vi har växlingar i årstiderna och det tycker jag är alldeles underbart...

Jag älskar hösten med dess vackra färger och mörka kvällar när man kan tända ljus, krypa under en filt och bara vara, inga krav, inga måsten.

Jag älskar vintern med kyla och mycket snö, att på morgonen få tända eld i pannan och sitta i köket med en varm kopp kaffe och höra hur det sprakar och känna hur elementen blir varmare och varmare. Jag älskar att på vintern klä mej varmt och tillbringa en hel dag i pulkabacken med skrattande, glada barn och grilla korv sittande på sittunderlag i en snödriva. Jag älskar att komma in efter en dag ute i kylan och få krypa under en filt med en kopp varm choklad toppad med vispgrädde...För mej är det livskvalite, glädje, kärlek.

Jag älskar våren med den spirande känslan av förväntan. Jag älskar när snön droppar från hustaken och jag hittar min första tussilago. Jag älskar doften och ljudet av liv. Jag känner glädje när jag ser de första flyttfåglarna svepa in och samlas i flockar på alla gärden de kan hitta. Allt spritter av nyvaknat liv och lusten att vara utomhus bara ökar och ökar.

Jag älskar sommaren när den i början är alldeles lagomt varm. Jag älskar skolavslutningar och människors förväntan inför semester med familjen. Jag älskar när fåglarna får ungar i sina bon som de med snabbhet och effektivitet föder upp tills de ovant tar sina första vingslag. Jag älskar när Victor med lycka i ögonen slänger sig i poolen eller i Skagerns svala vatten och när han tillsammans med sina kompisar skrattar och stojar. Det är äkta livskvalitet för mej.
 
Jag älskar INTE när det blir för varmt så jag inte kan röra mej utan att svettas, det innebär för mej stort obehag då jag får värmeutslag över stora delar av kroppen. Jag älskar INTE att jag inte kan vistas i solen eller slänga mej i Skagerns svalkande vatten och skratta tillsammans med Victor, då detta också ger mej eksem på hela kroppen, ja inte skrattandet såklart men solen och badet.

Lyxproblem kanske du tycker, och det kanske det är. Men det är tillräckliga problem för att jag inte kan älska sommaren på det sätt som alla (nästan) andra gör.
Dessutom ska man behöva bli idiotförklarad om man uttrycker detta ogillande....

Tala inte om för mej att jag ska njuta av sommaren medan den är här....tala inte om för mej att njuta av sommaren nu när vi haft en så hemsk vinter...

Jag kan inte njuta av sommaren i den utsträckning man tydligen ska om man bor i Sverige. Jag kan däremot njuta av den vintern vi hade och som jag tycker var helt fantastisk. 

Kramelikram


Kommentarer
Postat av: Nina

jag tycker det är bra att du står för va du gillar och inte även om alla säger att du borde älska sommaren :) kram

2010-07-14 @ 15:54:53
URL: http://niinakarlsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet du vad Anki, tidigare har jag alltid tänkt att sommaren är underbar på alla sätt och vis. Men har faktiskt börjat se den i olika perspektiv nu. Fy tusan vad jobbigt varmt det varit på senaste tiden. Sommaren borde vara som den varit idag, lagom varm med svalkande vind ;) Hoppas du har en fantastisk sommar!



Kramar

2010-07-18 @ 22:39:11
URL: http://elinbouveng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0