Helgen som varit

Landat säkert i hemmets lugna vrå efter en skithärlig, mindre lugn och alldeles underbart skön helg.

I torsdags åkte jag tillsammans med 23 barn och 14 föräldrar buss till Ekehagens Forntidsby som ligger ett par mil söder om Falköping. Jag kan verkligen rekomendera det som typ klassresa eller nåt för både barn och föräldrar...eller va fasen, en föräldraresa skulle gå precis lika bra. Man kunde ha läger där om man ville....Det var en resa genom forntidens alla åldrar och bostäder var rekonstruerade i tidsenlig anda. Vi hade två urduktiga guider som visade oss runt och berättarkonsten var det inget fel på kan jag lova, barnen var helt fängslade av allt som visades och sades. Vi fick äta kött lagat i kokgrop, göra pilar, skjuta pilbåge, paddla forntidskanot,  käka bärsoppa lagad över öppen eld, diska i skinnpåsar, göra skinnpåsar, titta på vildsvin och vandra en led där det fanns en massa gamla fångstfällor. Helt enkelt insupa forntiden med alla sinnen. Både barn och föräldrar hade en grym dag!!! Hm...där räknade jag bort chauffören som hade en mindre lyckad dag eftersom bussen pajade typ 100 m från forntidsbyn så han fick tillbringa dagen i bussen i väntan på en ny buss.....mindre kul men han var vid gott mod ändå. Tack Weine!!

Vill du läsa om forntidsbyn kan du göra det här.

När vi kom hem därifrån hade min Peter fixat iordning husbilen så vi begav oss tillsammans med Lisa och Weine med familj till en sjö för lite fiske och avkoppling ett par dar. Hela fredagen regnade det på oss där vi stod i våra regnställ troget stirrande på våra spön som vägrade böja sig......Vi försökte tvinga fiskarna med ren tankekraft att hugga på våra omsorgsfullt powerbatepreparerade krokar som såklart hade exakt rätt avstånd från botten....men nepp, inte ett enda hugg....Karlskogas fiskar måste vara tränade på nåt vis.....
Nåja, en trevlig dag med cider och god mat i regnskyddet och till och med grillning på kvällen mellan skurarna. Lördan däremot var strålande sol men även den dan var fiskarna antingen drogade eller bara jäkligt mätta....inget napp då heller alltså.
Lördag eftermiddag var det grillning hos mina föräldrar. Fantastisk kyckling med potatissallad. Mums, Tack mom and dad!!

Idag söndag är vi skittrötta och görsega....har tvättat hela dan och fått torrt i det strålande solskenet. Vicce hade fotbollsträning i eftermiddag, det är väl ungefär det som hänt idag.....Nej visst ja, hur kunde jag glömma...Jag blev trampad av Nicke förut...stod och höll honom i tränset när han plötsligt tog ett skutt rätt ner på min högerfot..och där stog han sen still den dåren...Jag skrek och försökte marklyfta ardennern (hur lätt är det tror ni) "Faan, han står på min fooooooooooooot" skrek jag varpå jag släppte kusen. Till slut drog han iväg från min fot som såklart är riktigt öm och go...kunde inte ens ha brallorna på mej för det gjorde ont när tyget låg mot foten....Peter blev skiträdd och undrade såklart hur det gick.....Jag stönade bara att "det vet jag inte...ge mej lite tid...jag vet nog snart...."
Det blev inga skador som tur är, bara ont och blårött.

Jag lärt mej:
Alla är inte som man först tror
Gräset växer fortare när man inte ser på
Det nappar inte i sjöarna runt Villingsberg
Det gör ont att ha foten under hoven på en ardenner


Kommentarer
Postat av: Evalena

Hur är det med foten vännen , jag kan förstå om det gjorde ont .Fya mej.. Sänder här tusen kramar som plåster på såren.

2009-05-25 @ 07:29:32
URL: http://elkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0