Fästingattack igen

Hemma efter en liten shoppingtur bland ostar, mjölk, bröd och annat ätbart. Nu är kylen mätt och belåten och vi också snart bara gratängen blir klar. Blev så sugen på köttfärsgratäng så jag köpte sån där pås-gratäng ni vet...sen la jag lite i botten på en ugnsfast form...hällde på köttfärssås och toppade med resten av pås-gratängen. Luktar gott...vitlök..hehe, så se upp imorgon mina söta arbetskamrater....oj, stackars gamlingar kom jag på, de har ju inte en chans att värja sej...blir att tugga tuggummi..hihihi.

Tog en äcklig fästing till på Vicce idag, ändå fästingkollar vi honom ordentligt...suck....fick inte med huvet på äckelpäcklet så jag ringde rådgivningen. Hon (en underbart lugn och trevlig dam) sa att det inte var farligt utan att kroppen fixar det själv. Men det är svullet och gör ont på honom, sa jag. Ja, det är också helt normalt vid fästingbett, svarade hon, lägg ett omslag med decivon och ha det på över natten. Håll koll på fästingbettet en till fyra veckor för om det sprider sig en rodnad kan det vara borrelia och då ska ni söka läkare (det visste jag redan). Hur vanligt är det med TBE då, hjärnhinneinflammation, frågade jag oroligt??? Mest vanligt i stockholms skärgård, svarade hon.
Hon var verkligen underbar och lugnade mej fullkomligt den rara människan. Att jag blev mer fundersam nu mot tidigare var att den här fästingen var större än de andra Vicce fått....Peter och jag har haft såna större förr men aldrig Vicce...han har mest haft bebisfästingar.
Nåja, de små äckliga liven är ju en del av vår underbara, varma, svettiga, kletiga, getingstinna och fästingtäta sommar som alla utom jag älskar så himla mycket *ler brett*. Hoppas även ni får ta del av alla ljuvligheter sommaren bjuder på.....hihihi...för här tvingar sej sommaren in med buller och bång.


En fästinghona (grabbarna är svarta, så nu vet ni det...onödigt vetande japp)

Vicce var hos Simon när jag var och handlade och jag stannade och pratade ett slag med Ella innan jag åkte. Hon bjöd på supergod blåbärspaj med vaniljsås som hennes dotter Nina gjort. Det var riktigt gott, den godaste blåbärspaj jag ätit faktiskt. När jag sen kom tillbaka för att hämta Vicce överraskade Ella mej med hemlagad vinbärsgele och blåbärssylt som jag fick ta med mej hem. Hon är så jäkla snäll den bruden!! Tack så mycket Ella!!!

Nu luktar det gratäng ända hit upp så då är det bäst jag går och kikar till den lite.

Kramelikram

Kommentarer
Postat av: tess

Ja fy för faan för dessa äckeldjur... urk....



Miss ya tooo...



//Tess

2009-07-27 @ 21:59:42
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Evalena

Jäkla fästingar men du det blir att du får köpa ett sådant där fästing halsband och sätta på Vicce..nää skämt och sidor de är så himmla äckliga de där krypen. Ha en underbar dag..kram

2009-07-28 @ 06:07:21
URL: http://elkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0