Tung i röven

Ursäkta min otrevliga överksrift men det är verkligen så det är...jag har parkerat mej framför datorn och tror inte jag kommer att orka lyfta häcken härifrån igen......Varit en FULLPROPPAD men härlig dag.
Var hos en kompis när Vicce tränade fotboll, vi grejade med lite släktforskning. Hon har just börjat och eftersom hon vet jag har hållit på i flera år så rådfrågar hon gärna mej. Och jag tycker det är jätteroligt att försöka hjälpa till.....att gräva i våra rötter är en helt fantastisk sysselsättning. Tyvärr finns inte tiden så mycket nu när jag pluggar, den tiden jag förr la ner på släktforskning lägger jag nu på att läsa böcker istället. Men ibland kan jag inte låta bli att grotta ner mej i kyrkböckernas fantastiska värld.


Det är så här det ser ut, detta är ett uppslag ur en så kallad dödbok (där prästerna noterade vilka som dog) från år 1711 här i Nysund. Här får man reda på när en person dog och även dödsorsaken. Låter kanske nästan groteskt att grotta i andra människors död men det är en del av livet, en del av historien. Vet man hur dom dog så säger det en del om förhållandena som var då. Vill man komma ännu närmre hur personerna hade det så kan man från Landsarkiven beställa bouppteckningar...jag har flera stycken allt från tidigt 1700-tal till sent 1800-tal. Det är fantastiskt att läsa om hur många linnen som fanns i linneskåpet...hur mycket de enda finskorna var värda...vad den bästa mjälkkon hette och vad hon var värd.....hur många gafflar familjen hade.......osv, konstigt för en oinvigd kanske men underbart för en som håller på med släktforskning. Att släktforska ger även ett nytt perspektiv på det liv vi lever nu...många är så materiella och lever i en ständig jakt på än det ena och än det andra. Det enda vi behöver är ju egentligen bara varandra, vår hälsa och det vi behöver för att överleva och för att inte frysa. Lyckan finns inte dold i det vi äger och det vi har råd att köpa...lyckan ligger i oss själva och vår möjlighet att se den.

När vi pratat släktforskning och fikat var det dags att hämta Vicce från träningen. Väl hemma överraskade vi honom med tårta. Han blev jätteglad!!
Här nere ser ni en alldeles nyköpt (hihi),  inte nybakad alltså, swarsvaldtårta (stavas det så tro) underbart god var den i alla fall.



Victor var trött ikväll, somnade innan han lade sitt lilla huvud på kudden nästan. Jag har köpt cd-skivor som spelar lugn musik varvat med ljudet från fåglar i en regnskog..man hör regnet och fåglarna i en otroligt rofylld blandning. Den andra skivan är det delfinljud på varvat med lugn musik...men jag föredrar regnskogen, det gör Vicce också. Jag brukar sätta på den cdn lite tyst i sovrummet, det ger en otrolig lugn och ro-effekt och man somnar "like a baby".

Nu är det dags att återgå till de kära psykoligiböckerna.....



Och när jag läst färdigt..eller va fasen säger jag...man har väl aldrig läst färdigt....då får man ju börja om ju så man kanske fattar nåt nån gång;)
När jag läst färdigt för idag...alltså när ögonen börjar svida.......
 ska jag i alla fall sova

Kramelikram!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0