Släktforskning

Gokväll alla raringar
Ja nu sitter jag ensam ett slag, Victor hos en kompis och Peter på väg mot Hagfors för att köpa en moped. Det ska bli jättekul.
Jag ska diska lite och sen ska jag förbereda inför morgondagens fotbollscup i Laxå. Det blir nog en heldag där så det gäller att ha matsäck med sig så man kan tanka kroppen...främst Victor som är den som ska spela. Hoppas det går bra för dom, hjälp mej gärna hålla tummarna.

Tänk vad kul det är när man i släktforskningen får nåt nytt, det kan vara ett nytt namn att kolla upp, det kan vara en bouppteckning som talar om vad familjens kossa hette, det kan vara en nyfödd som tillkommit eller ett fotografi på nån gammal stuga eller person. Idag har jag, eller vi, min mamma och jag fått det senare...vi har fått fotografier från en hembygdsgård på byggnader och personer som har anknytning till vår släkt. Det är så himla stort och mäktigt så det är inte klokt.
För några år sen var jag i Lungsund och letade gamla boplatser till mina anor och ramlade på en gård som var tämligen nybyggd. Damen som bodde där var mycket hjälpsam och kunnig om sitt område så hon följde med mej över ängarna och åkrarna fram till några mossbelagda stenar som låg som en halvmåne ungefär...hon förklarade att det var trappstenen in till det torp där mina släktingar en gång hade bott......för ca 300 år sen och framåt. Måste jag berätta hur det kändes att trampa på just den trappan som min släkt trampat på i generationer....nej, jag tänkte väl det...
Sen tog hon mig med till den gamla jordkällaren som faktiskt blivit minnesmärkt så den inte får varken förändras eller rivas....tänk att stå i dörröppningen till den jordkällare mina anfäder...eller rättare sagt anmödrar hämtat sin potatis, och sitt saltade fläst för flera hundra år sen.....så jäkla mäktigt och man kände nästan deras närvaro......ruinerna efter den ladugård som deras kor en gång stått i...den var byggd av vanliga stenar..helt otroligt konstverk....
Ja, jag är ganska biten av vårat DÅ.......det är ju därifrån vi själva kommer......
Tänk vilket otroligt underverk det är att vi faktiskt finns idag....Tänk om Anders mor inte fått ett oäkta barn med han Sand........tänk om inte Anders hade fått drängtjänst i grannsocknen hos Axelinas föräldrar...och tänk om inte Axelina gått emot sina föräldrars ord och gift sig med Anders.....Tänk om inte Axelinas föräldrar flyttat till Väse över huvud taget...........Tänk om inte Anders dött ung av lunginflammation...då hade vi med all säkerhet varit större släkt......Så jäkla många Tänk OM som gör att jag faktiskt sitter här idag och pratar med er. Och ännu fler TÄNK OM finns det...i alla släktled ända från tidens början......
Har ni kollat er släkt...hur många TÄNK OM har ni??

Kramelikram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0