Läst och läst och läst

Oj vilken tankeväckande bok jag läser....för att inte plåga er med detaljer så vill jag bara nämna ett par saker som jag tyckte var både otäckt och intressant. Det handlade om döden, vårt medvetandes förhållande till vår kropp och om hjärndöd.
Enligt boken så finns det olika sätt att se på det där med när man är död respektive hjärndöd. OM medvetandet är fristående från kroppen eller om medvetandet är beroende av kroppen med dess hjärta, syresättning och blodcirkulation...ja om detta tviste de lärde. Men jag tänker att om medvetandet är helt fristående från kroppen och alltså lever vidare när vårt hjärta stannar så måste vi ju vara medvetna om vår egen begravning...på nåt vis...hur VET man att det inte är så....fasen va läskiga tankar den där boken gav bränsle åt.....Å andra sidan om medvetandet är beroende av kroppen och dess blodcirkulation och syresättning...hur VET vi då att en människa är hjärndöd när hjärtat fortfarande slår? Man kan göra mätningar, jag vet det men vem kan ta det på sitt samvete och säga att jag VET att mätinstrumenten mäter precis ALLT....Mätinstrumenten mäter väl aktiviteten i hjärnan men vet vi om själva medvetandet ger utslag...behöver medvetande vara detsamma som aktivitet........ja inte vet jag men jag fick definitivt nåt att fundera över. Rent teoretiskt så kan det vara så (enligt det jag läste i boken alltså) att OM medvetandet är beroende av och finns genom kroppen så kan man alltså vara MEDVETEN så länge hjärtat slår....Riktigt riktigt läskiga tankar och det är sånt man absolut ALDRIG kan veta med 100% säkerhet...man kan bara anta, teoretisera, addera kunskaper och upptäckter, spekulera...men man kan aldrig VETA. Usch, ska nog inte läsa mer i den boken ikväll...tar nog en komedi istället...i alla fall nåt riktigt jordnära annars får jag nog mardrömmar.

Imorgon börjar jag 11,15 men ska åka till Örebro tidigare för jag ska köpa lite litteratur, se om en finns att låna som jag ställt mej på kö för att få, jag ska registrera mej och lämna in ett arbete. Sen har vi introduktion på den här nya kursen, det ska bli jättespännande.

Nu ska jag ta mej en varm och skön dusch.

Dagens citat blir nog kort och gott



Kramelikram och natti natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0