Kaffe-kaffe-tåren den är bra

Sitter här och slappar med en kopp nykokt kaffe, ZTV går med musik...tänk vilket bra sällskap teven är ändå. Peter drar timmerstockar i soffan (ja det blev ju lite sent inatt) och barnen grejar i Vicces rum. Vi har nyss varit ute, till stallet, då tvingade jag ungarna att följa med...nejdå, de ville faktiskt, de måste få frisk luft, de åkte bobb nerför stallbacken och det hördes tydligt hur förtjusta de var över farten som blev. Det var nysnö (otroligt lite;)) på is.....det brukar kunna sätta fart på den mest sega bobb.....

Jag brukar fundera över den här datoriserade och spelfixerad värld vi hamnat i....och hur den påverkar våra barn....
Jag tycker inte det är okej att barnen (Vicce främst då såklart) sitter framför datorn eller playstationspelet hur länge som helst, jag tror verkligen inte det är bra. Att vara ute i friska luften är nåt vi är varje dag och som vi tycker är viktigt, även när det är skitväder (förresten brukade min pappa alltid säga att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder och han har rätt). Kommer vi inte hem förrän det mörknat så är vi kanske bara till stallet eller ute på gården ett slag....och när vi kommer hem sent så har vi oftast varit ute under dagen...
Nej, det finns väl inget goare än att komma in efter en hel eftermiddag utomhus med röda kinder och krypa upp i soffan med en filt och varm choklad med vispgrädde i.......mmmmm

Jag tillåter inte konstant spelande när Vicce har kompisar här heller utan säger att "Nej, nu får ni allt stänga av och gå ut ett tag". Och de gör det, utan att varken klaga eller gnälla för de är vana att de inte får obegränsad tid i spelandets värld. För det mesta styr de det själva för de VET....

Jag tror att många föräldrar har spelen som någon slags barnvakter..som nåt substitut...helt otroligt tokigt i mina ögon. Har man inte tid med barnen så vet jag inte riktigt hur man prioriterar...mer än att det måste vara helt felprioriterat i alla fall.
Jag tror (läs vet) att det är viktigt att göra saker tillsammans med barnen, det spelar ingen roll vad det är, det kan vara att laga middag tillsammans, sitta i ett var sitt hörn och läsa, bara sitta och prata, göra en brasa i trädgården och grilla kvällsmaten ute...vad som helst, det behöver inte vara resor till än det ena och än det andra, det behöver inte kosta en enda krona. Jag tror ungarna uppskattar själva grejen att göra nåt tillsammans mer än om man gör nån stor påkostad grej av det. Att njuta i det lilla liksom.......

Hur gör ni med era barn? Får de sitta obegränsat vid datorn eller nåt annat spelbart? Är det fler än jag som tycker att det är viktigare att göra nånting kreativt och helst utomhus och allra helst tillsammans?

Kramelikram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0