Svar =)

Tyvärr kunde jag inte svara Johanna personligen då det inte stod nån e-postadress eller bloggadress samt att jag inte vet vem det är. Det gör så klart inget utan jag svarar här istället...hoppas det går bra Johanna=).

Inlägget var till mitt Våga Vägra Diskmaskin-inlägg och lyder som följer:

Tänkte bara säga att de inte är speciellt miljövänligt då det förbrukar bra mycket mer vatten än diskmaskin/disk. Så du borde nog tänka om :)

Visst kan det vara så...som man kunde läsa i den här fantastiska bloggen av Vigdis så förbrukar man ca 60 liter vatten vid handdisk mot ca 10 liter vid diskmaskindisk.

För mig är läget följande

1. Jag eldar med ved vilket ger mig gratis varmvatten....ingen extra energiåtgång vid uppvärmning av vattnet

2. Jag har egen brunn och alltså gratis vatten...Ingen vattenkostnad

3. Jag sköljer ALLTID i kallvatten (gammalt husmorstips för klarare och mer skinande disk)....Inget varmvatten går åt till sköljning

4. Jag stänger kranen efter varje sköljning....Minimalt med vatten går åt (även om det inte spelar nån roll när jag har eget vatten som sagt)

Jag sparar alltså både energi, porslin och pengar. Varför porslin?? Jo, jag tycker (menar inte att det är så) att man med blotta ögat kan se på porslin om det har blivit diskat i diskmaskin...särsilt på glasen....

OM
alla med mina förutsättningar kunde Våga Vägra Diskmaskin med mig skulle Sveriges energiförbrukning kunna minskas...jag säger inte att det skulle minskas mycket kanske...men alla bäckar små.

Så nej, jag tänker allt fortsätta med min handdisk...Varför då?? Jo, för jag Vågar Vägra Diskmaskin=)

Tack för ditt inlägg Johanna!!

Kramelikram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0