Skaldjurssoppa a´la Zara

Jobbat ganska lång dag....sen var jag lite städsugen när jag kom hem så jag plockade och grejade lite...finns det bot mot såna dumheter tror ni?? Närå, det var allt välbehövligt.

Vi är trötta idag både Vicce och jag...svårt att komma i säng när man varit ledig, särskilt för Vicce då som varit ledig några veckor...lätt att vända om dygnen en smula...och det ska man väl när man har sommarlov, då ska man va uppe länge och ute med kompisar länge....Är kanske lätt för mej att säga eftersom vi bor på landet och alltid vet exakt var Vicce befinner sej när han är ute...sen är han ju nära hem så man bara behöver ropa genom dörren så får man ett svar.....Som jag sagt förut, lite Bullerby-känsla över somrarna här...

Har fått ett recept på en supergo soppa som jag smakade ur en arbetskamrats (Tack Zara) matlåda idag....en slags skaldjurssoppa....jag delar med mej av receptet till er såklart...

Du behöver:

2 rivna morötter
olja
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
400 g kräftost (sån där kavli ni vet...)
2 dl creme fraishe
räkor
kräftstjärtar
salt o peppar
vetemjöl

Gör så här:

Fräs de rivna morötterna i oljan
strö på vetemjöl (som en redning så soppan blir lite krämig)
Häll på 1 liter vatten och lägg i buljongtärningarna
Låt detta koka ihop kanske 5 minuter
Klicka sedan i kräftosten och rör noga, fortsätt med creme fraishen.
När allt kokat ihop lägger du i kräftstjärtarna och räkorna (burkvarianten). Låt inte dessa koka länge för då blir de sega, men det vet du säkert redan.....
Salta och peppra efter smak
Klart att servera med ett gott bröd

Kan försöka lägga in en bild på soppan sen...vi ska nämligen ha den till middag ikväll. Smaskens

Kramelikram

Kommentarer
Postat av: Nina

soppan lät värsta god :) , uppswinget ser värsta läskig ut men är inte alls läskig men jätte rolig! :D kram

2009-08-03 @ 19:46:41
URL: http://niinakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0