Funderingar

Jag sitter här och funderar över dagen som gått...över människors olikheter...över människors olika erfarenheter...kompetens..förståelse...förmåga till empati...förmåga till ett fruktbart och givande bemötande....Jag funderar........

För en eller två terminer sen läste vi en bok av Odd Harald Rökenes och Per-Halvard Hansen, den heter Bära eller Brista. Den handlar helt enkelt om att känna sig själv för att kunna bemöta en annan människa på ett bra sätt...det handlar om att ett möte med en annan människa inte ska handla om att en "ska hjälpa" och en är "behövande" utan att mötet ska vara ett samspel mellan två eller flera personer....det handlar om att bemöta en annan människa och se denne som ett subjekt och inte som ett objekt....den handlar om att jag som professionell inte alltid måste veta bäst, den man möter kan sig själv bättre än någon annan oavsett utbildning eller livserfarenhet... LÄS DEN!! Alla som arbetar med människor borde läsa den, jag har sett skräckexempel på hur människor blir behandlade som objekt...talade om som om de inte närvarade...talade om som om de varken hörde eller förstod....MÄNNISKOR ÄR INGA PAKET!

Som Sören Kirkegaard skrev i "En ligefrem meddelelse" ur synspunkter for min forfatter-virksomhet" :

" Om man verkligen ska lyckas föra en annan människa till en bestämd plats, måste man först och främst se till att finna henne där hon är och börja där. Det är hemligheten bakom konsten att hjälpa. Den som inte kan det, lever i en villfarelse om han tror sig kunna hjälpa någon annan. För att verkligen kunna hjälpa någon måste jag förstå mer än han - men först och främst förstå det han förstår. När jag inte gör det, är min merförståelse inte till någon hjälp för honom. Om jag ändå vill hävda min merförståelse är det för att jag är fåfäng eller stolt, och i grunden inte vill gagna honom utan istället bli beundrad av honom. Men den sanna hjälpen börjar med ödmjukhet...."



Kramelikram


Kommentarer
Postat av: Evalena

Jag håller verkligen med de är inga PAKET men en del verkar tro det och det blir man så ledsen och arg över att se ,man kan undra hur de vill bli behandlade när de själva sitter där så det skulle vara lag på att som vårdpersonal få uppleva att sitta hjälplös och få känna hur det känns och detta skulle upprepas varje år så att den slentrian mäsiga arbetet inte uppstår. Blir så himmla arg när man får reda på att människor behandlar andra illa....kram

2009-08-11 @ 06:24:58
URL: http://elkarlsson.blogg.se/
Postat av: tess

mmmm ja njuter. Skoj att träffa er igår på jobbet även om jag tycker det verkar vara mycket skit i luften tyvärr....



Bra skrivet... jag har tänkt om mycket när det gäller jobbet sista tiden sedan jag själv varit mycket sjuk och träffat mycket personal... när jag själv legat inne både i den vanliga sjukvården och i psykiatrin. Det är viktigt med dessa möten....



Kram

2009-08-11 @ 10:49:44
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0